7(11)А тестові завдання з української мови

Зміст
1.Тест №1
Складне речення з різними видами зв’язку.
2.Тест №2
Тести з мовної теми: "Фонетика".
3. Тест №3
Тест для самоперевірки з теми "Лексикологія. Фразеологія".
4.Тест №4
Будова слова. Словотвір.



Тест №1
СКЛАДНЕ РЕЧЕННЯ з різними видами зв’язку.
Завдання № 1 – 3 містять ОДНУ правильну відповідь
1.      Частини складного речення з різними видами зв’язку:
А) поєднуються тільки сполучниками сурядності;
Б) поєднуються тільки сполучниками підрядності;
В) ніколи не поєднуються  сполучниками;
Г) можуть поєднуватися сполучниками сурядності, підрядності та інтонаційно.
Д) поєднуються  сполучниками сурядності або підрядності.

2.      Укажіть складне речення із сурядним і підрядним зв’язком.
А) Ось мати ступила вбік, і тепер кругла таріль сонця засріблилась у густій блакиті, а довкола материної голови вже не іскрився й не мерехтів німб.
Б) А тобі якусь хвилю здалося, що зараз ось іде вона мимо криниці, під яблунею, а отой німб таки світиться довкола її посіченої сивиною голови.
В) Тут росли колючі кущі терну, шипшини та глоду, красувалися й дозрівали на вітах ламкої крушини темно-червоні ягоди, що їх у народі звуть вовчими.
Г) Ще дивен дим, і хата ще казкова, і ще ніяк нічого ще не звуть.
Д) Весну, либонь, зачарували, а тепер вона чекає й не може дочекатися на слово, яке відразу ж випустить її на волю. 

3.      Укажіть складне речення, що має чотири частини.
А) В темряві подеколи траплялись ягоди, вони проходили мимо дивною сповільненою ходою, і їм здавалося, що вони ступали по дні великої прозорої річки.
Б) А в цей час наді мною твориться диво: хтось невидимим смичком провів по синьому піднебессі, по білих хмарах, і вони забриніли, як скрипки.
В) І хоч зараз гудки вже відмінено, проте Віруньці, й досі вони часом озиваються в душі, адже під спів цих гудків привело її кохання на Зачіплянку.
Г) Коні чвалають по калюжах, у повітрі свіжа вологість, де-не-де блимають далекі вогники.
Д) Букет півоній, які мати несла в руці, поширював п’янкий запах – власне, в руках її наче вигойдувався букет тонких пахощів.

Завдання № 4 – 6 містять ТРИ  правильні  відповіді
4.      Укажіть складні речення з різними видами зв’язку.
А)  Я опустив руку з чирям у воду, але воно навіть не нахилилося до води, серед якої виросло.
Б)  Вітер підганяв їх на снігових белебнях, але як тільки вони скочувались у яр, Сіроманцеві доводи­лося похекати та попріти.
 В)  Я довго лежу і слухаю, як дзвонить у такт дзвонів степу моє серце.
Г)  День сонячний і прозорий, і хочеться, щоб йому не було краю.
Д)  Михайло якраз натрапив на ту розмову чи суперечку, встряв у неї й почав доводити інспекторові, що він не має права лаяти учнів, і сказав щось образливе для самого інспектора.

5.      Укажіть речення, в яких правильно розставлено розділові знаки.

 А)  Як верби гарно похилились, мов  дивляться,  що там ро­биться внизу, по тих хатках та вулицях, та й собі радіють, що люди відпочивають, що їм затишно й гарно.
 Б)  Гусак випірнув і сперся забитим крилом на воду, крило заболіло, запекло наче сперся він ним не на воду, а на во­гонь.
В)  Над ними зумлили комарі, біля нас спросоння коли-не-коли схлипувала річечка, а над усім світом протікала зоряна імла.
 Г)  Минули дні, і не раз можна  було бачити Сіроманця в ярах за висілком: він сидів і терпляче чекав, доки Андрійко Лях покатається на лижах зі своїми  однокласниками.
 Д) Загадка –  це чарівний світ поетичної таємниці і в цьому  світі мороз поєднаний з весною, що виступає прекрасною руйначкою  всіх  його мистецьких та господарських звершень.

6.      Укажіть складні речення, що мають шість частин.

А) Перше, що побачив Климко, коли роз­плющив очі, було велике, рівно обведене коло червоного сонця у вікні; воно світило мов крізь морок, і хлопчик став пригадувати, де він.
Б)   Незабаром скінчиться навчання, і я знову матиму змогу ходити купатися на Ворсклу, ловити вудкою рибу, а тро­хи пізніше збирати суниці; не встигнеш оглянутися, як уже поспіють у саду яблука, грушки, наллються соком виноградні грона, а там далі покличуть у ліс гриби та горі­хи.
В)  Збираючи книжки, я почув, як надворі загуркотів віз, як заскрипіла наша хвіртка, обізвалась радісно качка, за­бряжчали одні й другі двері, і на порозі, наче весняночка, стала розрум’янена  і осяйна Мар’яна .
Г)  Коли ступила між дерева, коли побачила, як по їхньому гіллю згори донизу ллється наче якесь аж туманне соняч­не проміння і як у тому промінні мінливо зблискує листя, коли почула вогкий, густий, прілий запах лісу, — всміх­нулась, і вже, здається, весь день ота усмішка не сходила з її уст.
Д )Поза центральною вулицею, де світять чотири газові ліхтарі на все місто, скоро зайде ранній осінній вечір, лягає непро­глядна тьма, яку не можуть здолати кволі вогники гасівок, що тьмяно поблискують крізь вікна старосвітських однопо­верхових будиночків.

У завданнях № 7 – 10 визначити ВСІ правильні  відповіді

7.      Виділіть речення із сполучниковим і безсполучнико­вим зв'язком.

А) Яків повів коней навпростець, і було чутно, як тріщав у них під копитами сушняк.
Б) Ніна спочатку думала про Якова Македона, що привернув її увагу, та згодом сильніші спогади витіснили  його образ, і перед очима постали і люди інші, і події, що їх довіку не забути.
В) То поїзд затримували на станціях, бо колія була зайнята, то машиніст довго домовлявся із станційними праців­никами, що не хотіли відпускати вугілля, взагалі поїзд чомусь довго стояв перед семафором.
Г) Майже кожного місяця я приїздила до Києва, але раз у раз траплялося так, що або Ванда Львівна виїхала до Львова, або я через якісь обставини не могла її до­чекатися.
Д) Душно й солодко пахне в низовому бабиному садку тернів цвіт, гудуть у ньому бджоли  з теплого, підсонячного боку та оси, що налітають сюди з лісу попастися.

8.      У якому реченні поєднано безсполучниковий і підряд­ний зв'язок?

А)  Я мрію так життя прожити, щоб у плодах моїх хитались віти, щоб розроставсь в глибинах корінь мій.
Б) Дивовижні сцени можна було побачити в ці хвилини в таборі: той сміявся, той плакав, там обнімалися, там підняли на руки і цілували стареньку бабусю, що при­несла останню качку.
В) Тихо розмовляли, наказували, як бути з хлібом, що треба продати, що купити, чим засіяти пари і що сіяти по озимині.
Г) Так це ім’я прилипло до Івана, пізніше письменник додав до нього прізвище Черемшина, яке взяв від назви  річки Черемош.
Д) Пташки замовкли, трави стихли, лише берези сколихнулись, лише вербиці поклонились, та вітер золотим од дерева до дерева почав шпурляти, кружляючи чер­воне.

9.      У якому реченні поєднано безсполучниковий і сурядний зв'язок?

А) Ми не святі, у нас були гріхи, але боролись ми за правду сміло.
Б) Наснилося: осінні фарби щирі, а я – безлистий клен у синій млі, і птахи, відлітаючи у вирій, заночували у моїм гіллі.
В) Східний небокрай червоно горів, неначе хтось далеко на обрії запалив велике кострище.
Г)  За вікном шумить дощ, і великий світ, населений людьми, поспішає крізь негоду, землетруси, пожежі.
Д) І я знайшов дорогоцінну істину, гартовану залізом і вогнем: без роботи жити нам немислимо, і без любові ми не проживем!

10.  Укажіть правильні твердження.

А) У реченнях із сполучниковим і безсполучниковим зв’язком вживається тільки кома
Б) У реченнях, які складаються з кількох простих речень, можуть стояти поруч два сполучники або сполучник і сполучне слово.
В) Між двома сурядними реченнями, з’єднаними сполучниками  і (й), та (і), якщо вони мають спільне підрядне, кома не ставиться.
Г) У складних  реченнях з різними видами зв’язку  вживаються такі ж розділові знаки, що і в складносурядних, складнопідрядних та безсполучникових складних реченнях.
Д) Сполучникові складні речення (складносурядні, складнопідрядні)  і безсполучникові  складні речення часто бувають синонімічними.
Завдання 11 – установіть відповідність

11. Укажіть відповідність між реченням та його характеристикою.
Види  речень:
А) речення з сурядним і підрядним зв’язком
Б) речення з безсполучниковим і сполучниковим зв’язком
В) речення з усіма видами зв’язку
Г) складнопідрядне речення з кількома підрядними
Речення
1.Сонце вилізло з-за обрію, червоне, нежарке, заблищало на металевих боках механізаторів, що безладною чередою збилися коло штабного вагончика: знову там за чимось затримка.
2.Косинка мав гострий природний розум, але він просто не любив розводити теревені, він вважав, що художник промовляє до людей найкраще своїми творами безпосередньо.
3.В душі зберігаю навіки години, коли я побачив той край, де, вшир розмахнувшись в степах України, назустріч до моря полинув Дунай.
4.Сонце гріє, вітер віє з поля на долину; над водою гне з вербою червону калину.
5.Хороше зараз у лісі, і додому не хочеться йти, бо так багато у ньому цікавого.


Тест №2

Тести з мовної теми: “Фонетика”
1. Фонетика - це розділ мовознавства, який вивчає…
А. частини мови;
Б частини слова;
В звуки мовлення;
Г стійкі сполучення слів.

2. Звукова система української мови нараховує
А 32 звуків;
Б 38 звуків;
В 33 звуків;
Г 36 звуків.

3. Укажіть слово, в якому є 4 голосних звуки:
А Молоко;
Б арія;
В кодекс;
Г акація.

4. Завжди позначають два звуки букви у рядку:
А ь, я;
Б я, ї;
В щ,ї;
Г ї,ю.

5. У якому рядку кількість букв відповідає кількості звуків.
А Щасливий;
Б ясність;
В джміль;
Г родзинка.

6. У якому рядку літери Я,Ю,Є позначають два звуки.
А Лляний;
Б дзвякнути;
 В кювет;
Г черв’як.

7 Звук [т] потрібно вимовляти на місці пропуску в усіх словах рядка:
А Шістсот, тісно
Б Хворостняк, трагедія;
В Матерія, кігті;
Г Зошит, моменти.

8. Звуків менше, ніж букв у словах рядка:
А Джміль, єднання;
Б Життя, юрта;
В Джинси, каяття;
Г Колосся, мільйон.

9. Буквосполуки дж і дз позначають один звук у словах рядка:
А Ходжу, джмелик.
Б Відзвітувати, джем;
В Віджимати, дзьоб;
Г Підживити, дзвоник.

10. Укажіть неправильний фонетичний запис слова.
А [гриб]
Б [стeжка]
В [вокзал]
Г [п'ідзеимел':а]

11 Укажіть слово, в якому усі приголосні глухі звуки.
А Екземпляр;
Б Нігті;
В Щука;
Г Кодекс.

12. Укажіть рядок, в якому немає помилок у фонетичному
записі.
А. [деилікатний],
Б. [вeиличний],
В. [нeичуткий],
Г. [мережка].

13 Установіть відповідність між словом та його характеристикою.
1. Юність А Однакова кількість букв та звуків.
2. Яма Б. Звуків менше, ніж букв.
3. Легкість В Букв на дві більше, ніж звуків.

4. Здається Г Звуків більше, ніж букв.


Тест №3

Тест для самоперевірки з теми «Лексикологія. Фразеологія»



1. Укажіть слово, яке не сполучається зі словом «клітка»:

А) для птахів;

Б) грудна;

В) організму;
Г) сходова;
Д) шахова.

2. Знайдіть такі словосполучення, у яких вжито багатозначне слово:
А) блок статей — опозиційний блок;
Б) літній день — літній чоловік;
В) поставити хворому банки — купити дволітрові банки;
Г) стрижка під бокс — ходити на бокс;
Д) пісня вівсянки — каша з вівсянки.

3. Знайдіть прислів’я, у якому вжито антоніми:
А) Сонце блищить, а мороз тріщить.
Б) Грудень рік кінчає, а зиму починає.
В) Де ластівка не літає, а в квітні додому прилітає.
Г) Зробив діло, гуляй сміло.
Д) Повзком, де низько, тишком, де слизько.

4. Знайдіть речення з діалектизмом:
А) Пишний крислатий дуб привертав увагу багатьох мандрівників, які цікавляться пам’ятками минулого (І. Шаповал).
Б) Я почав прислухатися та роздивлятися й незабаром помітив, що голоси лунали з молдавської колиби (М. Коцюбинський).
В) Під стріхами хат дбайливі господині розвішали кетяги червоної калини (І. Цюпа).
Г) Вкладали кореневища аїру в бурдюки з водою, шоб вода довго залишалася свіжою завдяки дії фітонцидів (Л. Павленко).
Д) Звичай щедрувати і частково колядувати і віншувати на Новий рік був переважно землеробським (Я. Головацький).

5. Знайдіть слово або словосполучення, яке пояснює фразеологізм «ганяти вітер по світу»:
А) відпочивати;
Б) ледарювати;
В) бігати;
Г) махати руками;
Д) визначати напрям вітру.

6. Виберіть рядок, у якому всі слова однозначні:
А) башта, галоп, борода, готель;
Б) атлетика, ліжко, кисень, магнітофон;
В) атака, горло, контур, крем;
Г) дієта, диск, кабінет, бактерія;
Д) картина, драма, юнак, вересень.

7. Виберіть рядок, у якому всі слова є синонімами до слова «дорога»;
А) стежка, вулиця, бруківка, смуга, спуск;
Б) провулок, путь, серпантин, об’їзд, артерія;
В) трек, узвіз, магістраль, проспект, колія;
Г) доріжка, бульвар, траса, путівець, асфальт;
Д) шлях, гостинець, тракт, шосе, автострада.


8. У якому рядку всі слова запозичені?
А) нотаріус, формула, черевики, красень, село;
Б) театр, каска, яхта, новела, двері;
В) табун, форма, завод, бадьорий, історія;
Г) ангел, клас, кавун, парламент, кекс;
Д) журитися, крига, прикмета, взуття, громадянин.

9. У якому рядку всі слова загальновживані?
А) дитина, ластівка, малина, спокій, військо;
Б) долоня, різати, пісня, ранок, князь;
В) косити, піонер, струна, однина, перо;
Г) солодкий, двадцять, глюкоза, перебудова, кріпак;
Д) папір, аргумент, меч, уста, динаміка.

10. У якому рядку всі слова є неологізмами?
А) комп’ютер, аташе, диплом, редактор, бюро;
Б) комюніке, форум, демократ, ювілей, сканер;
В) ксерокс, абітурієнт, теза, приватизація, лізинг;
Г) філософія, патріот, факс, аваль, градація;
Д) промоутер, дилер, дайвінг, креативний, провайдер.

11. Знайдіть рядок, у якому всі фразеологізми мають однакове значення;

А) вийти в люди; вийти на дорогу; вийти сухим із води;
Б) відкрити душу; відкрити дорогу; відкрити очі;
В) входити в норму; входити в колію; входити в русло;
Г) давати відсіч; давати перцю; давати по руках;
Д) жити, як вареник у маслі; жити, як горох при дорозі; жити, як у Бога за дверима.

12. У якому рядку фразеологізми є антонімами?
А) як чорна хмара — як водою облитий;
Б) як на голках — як стріла;
В) гріти чуба — ганяти собак;
Г) як на гарячому вугіллі — як у воді намочений;
Д) співати дифірамби — співати хвалу.

Тест №4
Будова слова. Словотвір
1. Правильно поділено на морфеми всі слова рядка
А з/нач/н/ий, папер/ов/ий, за/писа/ти
Б приказ/ка, при/дорож/н/ій, до/від/ник
В голосно, під/співува/ти, по/дар/у/нок
Г най/вищ/ий, пере/пис, доо/прац/юва/ти
Д мит/ець, с/тривож/ен/о, о/зим/ин/а

2. Нульове закінчення мають усі слова рядка
А шимпанзе, відповідь, зараз
Б совість, ніяк, провесінь
В монітор, відгомін, фосфор
Г нині, кратер, мандрівник
Д заповідь, пальто, кремезно

3. Спільнокореневими до слова літати є всі наведені слова, ОКРІМ
А літній
Б перелітний
В політ
Г летіти
Д льотчик

4. Спільнокореневими до слова воля є всі наведені слова, ОКРІМ
А вільний
Б визволити
В воловий
Г вольовий
Д воленька

5. Спільнокореневими є всі слова рядка
А уночі, ночувати, ночви
Б водянистий, привід, водичка
В косити, закосичити, косовиця
Г м’ята, пом’якшений, м’яко
Д книжник, книгозбірня, книжка

6. НЕ МАЮТЬ закінчення всі слова рядка
А мадам, метро, спересердя
Б зараз, працюючи, учень
В календар, зазвичай, івасі
Г факсиміле, пальто, швидко
Д магістраль, авеню, просто

7. Префіксальним способом утворено всі іменники варіанта
А співіснування, антициклон, безсмертя
Б переоблік, узлісся, правнучка
В присмак, передчуття, підборіддя
Г реорганізація, протидія, неправда
Д самовідданість, безнадія, контрудар

8. Суфіксальним способом утворено всі іменники варіанта
А єдність, шахіст, казкар
Б плаксій, веселун, міжряддя
В гордість, діяч, недогарок
Г мореплавець, хазяйка, скупій
Д хвалько, п’ятиборець, пісняр

9. Префіксально-суфіксальним способом утворено всі іменники варіанта
А безлюддя, прадід, подорожник
Б узгір’я, намордник, землерийка
В міжгір’я, прибічник, підвіконня
Г безмежжя, Засяння, рівноправ’я
Д підсніжинк, безнадія, Закарпаття

10. Способом складання основ утворено всі іменники варіанта
А здіймиголова, багаточлен, підрозділ
Б землероб, крутосхил, першоджерело
В м’ясорубка, активістка, пройдисвіт
Г відчайдух, протиставлення, пустоцвіт
Д дурносміх, листопад, прикордонник

11. Суфіксальним способом утворено слово, витлумачене в рядку
А відсутність знання
Б віддалений куток
В водій таксі
Г частина розділу
Д один з авторів

12. Шляхом переходу однієї частини мови в іншу утворено слово, витлумачене в рядку
А мешканець Харкова
Б приміщення під землею
В огорожа з живих кущів
Г другий місяць року
Д атака у відповідь на атаку

Комментариев нет:

Отправить комментарий